Sinterklaas is in ons land: PostNL is klaar om alle pakjes te bezorgen bij de kinderen
Mechelen, 21 november 2024 – Sinterklaas is in ons land en de eindejaarsfeesten komen eraan. Dat betekent dat de drukste periode van het jaar aangebroken is in de e-commerce sector. PostNL neemt maatregelen zodat alle pakjes bezorgd worden zoals beloofd.
De logistieke partners, waaronder PostNL, gaan de enorme uitdaging aan om de miljoenen online bestellingen tijdig tot bij de mensen te brengen. PostNL startte voor de zomer met de voorbereidingen en rolde de maatregelen in de afgelopen periode ook succesvol uit. Want alle cadeautjes, versiering, feestkledij en andere leuke dingen moeten op tijd bij de mensen geraken.
Inzet van meer mensen en middelen
Er worden extra vrachtwagens ingezet om de pakjes van bij de webwinkels tot bij de 36 distributielocaties in de Benelux te brengen. Elke dag zijn er 1.250 vrachtwagens onderweg. Vanuit de 8 Belgische depots gaan er elke dag zo’n 1.500 mensen de baan op om snel en gemakkelijk de pakjes tot bij de mensen te brengen.
Ook in de sortering en de voorbereiding zet PostNL in België 150 extra medewerkers in. Net als elk jaar gaan ook de kantoormedewerkers helpen. Dit jaar bemannen ze de opvoergoten aan de sorteermachine, zodat PostNL meer sorteershiften draait op de drukste dagen van het jaar.
Opsplitsing in meer bezorgroutes
“Van zodra alles gesorteerd is, zorgen we ervoor dat het ook vlot tot bij de mensen geraakt. Zo splitsen we de regio’s in meer bezorgroutes dan anders en spreken met de ondernemers af om meer bezorgers in te zetten. Zo blijft het werk van elke bezorger passen binnen de uren van een gewone werkdag”, vertelt Arvin Willemse, algemeen directeur PostNL Pakketten België.
Inspelen op verwachtingen
PostNL berekent de inzet van medewerkers en bezorgers en andere maatregelen op basis van heel wat factoren waaronder algemene markttrends, economisch klimaat, en op wat de webwinkels verwachten. Met webwinkels worden goede afspraken gemaakt over welke hoeveelheden pakjes wanneer verwerkt kunnen worden. PostNL geeft dan ook advies over de spreiding van promoties en acties, zodat consumenten niet allemaal tegelijkertijd hun pakjes verwachten.
“Een tijdige online bestelling zorgt voor zekerheid over een tijdige bezorging”, legt Willemse uit. “Elk jaar is deze periode een hele uitdaging en telkens is deze periode weer anders. Dit jaar vallen Black Friday en Sinterklaas vlak na elkaar, waardoor we daar heel goed ons proces moeten sturen. We hebben voldoende maatregelen genomen en met ons fantastisch team en de ondernemers waarmee we al jaren samenwerken vertrouw ik op een succesvolle periode. Samen bezorgen we de mooiste dagen van het jaar.”
Over PostNL.be
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ongeveer 5.500 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen en 517 pakket- en briefautomaten zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 35.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,1 miljard in 2022, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.