PostNL zet bezorging post en pakketten voort
Extra maatregelen voor gezond en verantwoord werk
Den Haag, 16 maart 2020 – In de uitzonderlijke omstandigheden van dit moment zijn verbinding en aandacht in onze samenleving belangrijker dan ooit. Het bezorgen van post, pakketten en andere zendingen voor onze klanten draagt bij aan het in stand houden van het maatschappelijke verkeer. Bezorging aan huis zorgt er voor dat mensen thuis kunnen blijven en dat bedrijven hun afzetkanalen behouden. Daarom zetten we ons in om de bezorging op verantwoorde wijze doorgang te laten vinden. We nemen extra maatregelen om de uitvoering van de universele postdienst en de bezorging van rouwpost en medische verzendingen te kunnen blijven uitvoeren.
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “Wij zijn ons zeer bewust van onze maatschappelijke rol en de verantwoordelijkheid die we hebben richting al onze stakeholders. We doen er alles aan om de universele postdienst en de bezorging van pakketten en andere zendingen op verantwoorde wijze voort te kunnen zetten. Dat is alleen mogelijk dankzij de inzet en betrokkenheid van onze mensen, in nauwe samenwerking met onze klanten en onze partners. Veilige en gezonde werkomstandigheden staan daarbij voorop.”
Geen handtekening op de scanner
PostNL volgt de richtlijnen van de overheid en houdt contact met de autoriteiten om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Zo worden er extra maatregelen genomen om het directe contact zo veel mogelijk te beperken. Consumenten hoeven tot nader order niet meer op het scanapparaat te tekenen voor ontvangst van een pakket of een aangetekende verzending. De bezorger zal dat namens de ontvanger doen door de laatste drie tekens van het nummer van paspoort of rijbewijs te noteren na ontvangst. Informatie over de bezorgstatus is zoals altijd beschikbaar in de PostNL-app en in de track & trace informatie op de PostNL-website.
Verruiming bezorgtijden post en andere maatregelen
We werken op dit moment aan de verruiming van de dagelijkse bezorgtijd en andere maatregelen voor onze postbezorgers. Dat vergemakkelijkt voor hen de opvang van jonge kinderen thuis. Wie thuis kan werken, werkt thuis. Voor wie dat niet kan worden aanvullende maatregelen getroffen om de werkomstandigheden zo gezond en veilig mogelijk te houden en de kans op besmetting waar mogelijk te verkleinen.
Meer informatie
Als de situatie verandert passen we de informatie op deze pagina aan. We informeren leveranciers, klanten en partners voor wie wijzigingen gelden op dat moment proactief.
Voor specifieke gezondheidsvragen verwijzen wij je naar de website van de FOD Volksgezondheid. Lees ook de informatie over internationale zendingen en de veelgestelde vragenOver PostNL.be
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ongeveer 5.500 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen en 517 pakket- en briefautomaten zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 35.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,1 miljard in 2022, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.