Wat kan je doen voor duurzaamheid?

4 tips om bewuster te versturen

Als grote speler in de logistiek voelen we de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een samenleving met aandacht voor mens, milieu en maatschappij. Daarom zetten we ons in voor een duurzamere logistiek door onze uitstoot uiterlijk in 2040 met 90% te verminderen in de reis van je pakket. Dit is net zero volgens de SBTi-standaard.

Samen zo milieuvriendelijk mogelijk bezorgen

Wist je dat consumenten bereid zijn langer te wachten op hun pakje als dat milieuvriendelijker is? En 1/3de ook extra wil betalen voor bezorgopties zoals elektrische voertuigen of fietsbezorging. Duurzaamheid in de last-mile delivery is dus voor zowel bezorgpartijen als webshops belangrijk. Hoe kunnen we zo min mogelijk CO2-uitstoot bezorgen? Hieronder enkele tips.

1. Kies voor flexibele bezorgopties

Laat je klanten zelf kiezen waar ze hun pakket ontvangen: aan huis of in een PostNL-punt. Zo vergroot je de kans dat de bezorging in één keer slaagt. Bovendien is het aanbieden van deze opties sinds 2024 wettelijk verplicht. Met levering in een PostNL-punt kunnen we verder meerdere pakketten tegelijk bezorgen, waardoor we minder kilometers maken en de CO2-uitstoot verlagen.

2. Verpak zo klein mogelijk

Verminder de 'lucht' in verpakkingen. Zo kunnen we meer vervoeren in 1 vrachtwagen of bestelbus en rijden we totaal minder kilometers.  Dat scheelt CO2-uitstoot.

Veel lucht in verpakkingen leidt daarnaast tot veel irritatie bij consumenten. 46% van de consumenten vindt dat er te grote dozen worden gebruikt voor wat men besteld (GfK, 2022). Hetzelfde onderzoek van GfK blijkt ook dat gemiddeld 30% van de inhoud van een kartonnen doos uit lucht bestaat. Daar is dus veel ruimte voor verbetering!

3. Verpak met recycleerbare materialen

Ook het verpakkingsmateriaal voor je pakket heeft invloed op je voetafdruk. Verstuur je iets? Kies dan niet alleen de juiste maat, maar let ook op duurzame materialen. Gebruik een doos van gerecycled karton of met een FSC-label, en papierentape in plaats van plastic. Goed verpakken is belangrijk, maar houd het beperkt tot wat écht nodig is.

4. Beperk je retouren

Zorg voor heldere productfoto’s, duidelijke omschrijvingen en handige maattabellen. Zo weten klanten precies wat ze kopen, en verminder je het aantal retouren. En dat zorgt voor meer tevreden klanten in je webshop!

Verstuur je breekbare items? Kies voor duurzaam (hergebruikt) opvulmateriaal. Zo bescherm je je producten optimaal, bespaar je op transportkosten en voorkom je verspilling van grondstoffen.

Wil je meer lezen over duurzaamheid?

Hoe kan je als consument bijdragen?

Ben je benieuwd hoe je je steentje kan bijdragen bij het verzenden en ontvangen van pakjes? Bekijk dan snel onze tips en maak samen met ons een positief verschil.
Aarde duurzaam

Onze duurzaamheidsaanpak

Als grote speler in de logistiek nemen we onze rol in de samenleving erg serieus. Daarom steken we veel energie in het verduurzamen van onze organisatie en processen.

Zakelijk pakketten verzenden?

Verstuur eenvoudig én snel met PostNL. Vraag hieronder een offerte aan.