Mijn pakket is beschadigd, wat kan ik doen?

Vervelend om te horen dat je pakket is beschadigd. Hieronder lees je wat je in dat geval kunt doen.

Ben jij de ontvanger?

Laat dan zo snel mogelijk aan de afzender weten dat je het pakket beschadigd hebt ontvangen. De afzender kan dan mogelijk aanspraak maken op schadevergoeding. De afzender kan hierbij vragen om foto’s van de beschadigde inhoud, de doos en ander verpakkingsmateriaal.

Ben jij de afzender?

Dan kun je de schade bij ons melden met behulp van onderstaande contactopties. Of je in aanmerking komt voor schadevergoeding, is afhankelijk van de manier van verzenden.

Verzekerd verstuurd

Als je het pakket met één van de volgende verzendopties hebt verstuurd, kom je mogelijk in aanmerking voor een schadevergoeding:

  • Aangetekend
  • Verzekerservice

De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de waarde van de inhoud en de gekozen verzendoptie. Let op: om in aanmerking te komen voor schadevergoeding moet je de schade binnen zeven dagen na bezorging bij ons melden (uitgezonderd zon- en feestdagen). Je kunt hiervoor de onderstaande contactopties gebruiken.

Hoe wordt de waarde van de inhoud bepaald?

Wanneer je de schade bij ons meldt, vragen we je om een bewijs toe te sturen van de waarde van de inhoud van je pakket. Denk hierbij aan:

  • De in- of aankoopfactuur;
  • De verkoopfactuur of bewijs van verkoop (bijvoorbeeld een bankoverschrijving, Paypal betaalbewijs, Ebay factuur etc.);
  • Een ander rechtsgeldig bewijs van waarde.
  • Voorbeeld berekening schadevergoeding bij verkoop

    In de meeste gevallen wordt de schadevergoeding berekend op basis van de afgesproken verkoopwaarde óf op basis van de aankoopwaarde met aftrek van eventuele afschrijving (dagwaarde).

    Voorbeeld:

    • Je hebt oude kleding op Marktplaats verkocht voor €150,- exclusief verzendkosten.
    • Je hebt de pakket bij het versturen via ons verzekerd tot €500,-.
    • Wij vergoeden je 60% van de verkoopwaarde dus €90,- (excl. verzekeringspremie)

    Voorbeeld berekening schadevergoeding bij geschenk

    In de meeste gevallen wordt de schadevergoeding berekend op basis van de afgesproken verkoopwaarde óf op basis van de aankoopwaarde met aftrek van eventuele afschrijving (dagwaarde).

    Voorbeeld:

    • Je hebt je oude laptop als cadeau naar een familielid gestuurd.
    • Je hebt de pakket bij het versturen via ons verzekerd tot € 500,-.
    • De aankoopfactuur van ruim 2 jaar geleden was € 800,-.
    • De afschrijving van jouw merk laptop is 25% per jaar (dus 50% na 2 jaar).
    • Wij vergoeden je € 400,- en de verzendkosten (exclusief eventuele verzekeringspremie).

    Meld de schade binnen zeven dagen na bezorging

    Let op! Om in aanmerking te komen voor schadevergoeding moet je de schade binnen zeven dagen na bezorging bij ons melden (uitgezonderd zon- en feestdagen). Je kunt hiervoor de onderstaande contactopties gebruiken.