Welke gegevens en waarom?

Om ervoor te zorgen dat jouw gesprek met een van onze medewerkers soepel verloopt, stelt onze digitale collega Sam je – wanneer je kiest om te bellen of chatten – alvast wat vragen. De antwoorden die jij geeft, zet hij automatisch in het systeem van onze klantenservice. Op die manier heeft de medewerker die jou helpt direct alle informatie bij de hand. Verder op deze pagina leggen we je graag uit welke gegevens we uitvragen en waarom.

Persoonsgegevens

Als je contact met ons opneemt, willen we graag weten wie je bent, waar je woont en hoe we je na je eerste contactmoment in het geval van een onderzoek of vervolgvragen kunnen bereiken. Deze informatie slaan we op in een zogeheten klantkaart. Op die manier hebben we in één keer een overzicht van de vragen die je ons nu en/of in het verleden hebt gesteld.

Voor- en familienaam

Dit vragen we zodat onze medewerkers weten wie ze aan de lijn krijgen. Ook gebruiken we deze informatie om je bijvoorbeeld persoonlijk aan te kunnen spreken in schriftelijke communicatie.

Adres

We willen graag weten op welk adres je woont. Dit helpt ons om bijvoorbeeld de bezorgkwaliteit in jouw regio na te gaan en te verbeteren of maatregelen te nemen als er op jouw adres iets misgaat met de bezorging van pakketten.

Telefoonnummer

Wanneer je belt, herkennen onze medewerkers je op basis van je telefoonnummer. Zo hebben ze direct alle vooraf verstrekte informatie voor zich. Als we naar aanleiding van jouw vraag of klacht een onderzoek of vervolgtraject moeten starten, helpt het onze medewerkers als zij je contactgegevens hebben. Op die manier kunnen ze je eenvoudig bereiken als ze bijvoorbeeld nog wat extra informatie nodig hebben.

E-mailadres

Wanneer je met ons chat, herkennen onze medewerkers je op basis van je e-mailadres. Zo hebben ze direct alle vooraf verstrekte informatie voor zich. Als we naar aanleiding van jouw vraag of klacht een onderzoek of vervolgtraject moeten starten, helpt het onze medewerkers als ze je gegevens hebben. Op die manier kunnen ze je eenvoudig bereiken als ze bijvoorbeeld nog wat extra informatie nodig hebben.

Gegevens die horen bij je vraag of klacht

Om ervoor te zorgen dat onze digitale collega Daan je direct kan helpen of dat een klantenservice collega je snel antwoord kan geven, willen we graag meer weten over je vraag of klacht. Daarom vragen we je:

  • of je een track & trace-code hebt; 
  • of je de afzender, geadresseerde of een derde partij bent; 
  • naar welk land jouw pakketje onderweg is; 
  • over welk(e) product/dienst je vraag gaat; en 
  • of je je vraag of klacht alvast kort kunt omschrijven. 

Bij PostNL werken we er elke dag hard aan om ervoor te zorgen dat je in de toekomst steeds minder en alleen voor jouw vraag/klacht relevante gegevens hoeft achter te laten wanneer je contact met ons opneemt

Aanvullende vragen

Worden mijn gegevens door PostNL bewaard?

Als je alleen met onze digitale collega Sam hebt gesproken, vergeten we je gegevens weer zodra je de website verlaat. Heb je met een echte medewerker contact gehad? Dan bewaren wij je gegevens niet langer dan noodzakelijk en in ieder geval niet langer dan vijf jaar.