Wat te doen bij phishing?

Phishing en smishing zijn vormen van digitale oplichting. Internetoplichters proberen met bijvoorbeeld een valse e-mail of sms iets van je te stelen. Soms maken de internetoplichters een nepbericht en doen ze alsof ze van PostNL zijn. Ze sturen je een e-mail in de hoop dat je geld overmaakt. Of ze vragen of je wil inloggen om je gegevens te stelen. Heb je een e-mail of sms van PostNL ontvangen maar vertrouw je het niet? Zo herken je phishing en loop je niet in de val.

Wat is het e-mailadres van de afzender?

Eindigt het e-mailadres op @postnl.nl of @postnl.be? Dan is het de kans groot dat het bericht gewoon te vertrouwen is. Maar helemaal zeker is dat niet. Internetoplichters passen steeds vaker ook de afzender aan. Vertrouw dus nooit alleen de afzender!

Is de e-mail persoonlijk of onpersoonlijk?

Nepberichten zijn meestal niet persoonlijk aan jou gericht. Begint een e-mail bijvoorbeeld met ‘Geachte klant’? Let dan goed op.

Staan er taalfouten in het bericht?

Vaak staan er taalfouten in de nepberichten. Is het taalgebruik slordig? Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.

Moet je iets met spoed doen?

Afzenders van nepberichten hebben bijna altijd haast. Ze gebruiken teksten als ‘laatste kans’ of ‘direct betalen’. Laat je nooit onder druk zetten!

Moet je persoonlijke gegevens controleren of delen?

In nepberichten wordt vaak gevraagd naar je persoonsgegevens. Bij PostNL vragen we je nooit per e-mail of sms naar persoonlijke gegevens. Klik dus nooit zomaar op een link om je account bij te werken.

Moet je op een link klikken?

In een nepbericht staat vaak een link of knop die je naar een onbetrouwbare website stuurt. Controleer daarom voor je klikt waar de link heengaat. Echte websites van PostNL eindigen bijna altijd op postnl.be. Bijvoorbeeld mijn.postnl.be.

Berichten van PostNL

Bij PostNL sturen we verschillende berichten. Bijvoorbeeld een melding dat je pakket onderweg is of een verzoek om inklaringskosten te betalen. Ook vragen we weleens of je mee wil doen aan een klantonderzoek.

Goed om te weten: we vragen je nooit in een e-mail of sms om te betalen via een betaallink. Doe dit dan ook niet! Ga in plaats daarvan naar onze track & trace-pagina.

E-mail of sms over inklaringskosten

Moet je inklaringskosten betalen, maar twijfel je over het bericht dat je van PostNL hebt gekregen? We verwijzen altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen. We vragen je nooit in een e-mail of sms om te betalen via een betaallink. Doe dit dan ook niet! Ga in plaats daarvan naar onze track & trace pagina.

Phishing melden

We doen ons best om nepberichten of websites op te sporen en te blokkeren. Wil je ons hierbij helpen? Als je een nepbericht ontvangt of een of neppe website ziet, stuur het dan naar phishing@postnl.nl. Zo kunnen wij anderen waarschuwen en voorkomen dat meer mensen slachtoffer worden.

Gaat het om een phishing-website? Meldt dit dan ook bij het nationale Meldpunt voor Fraude via hun website. Het Meldpunt voor Fraude behandelt geen inhoudelijke zaken. Wel zorgt zij ervoor dat je melding bij de juiste instantie terechtkomt.

Aangifte van fraude kan je ook doen bij je lokale politie kantoor. Het kan ons allemaal overkomen, dus schaam je vooral niet.

Meer over veilig internetten en online privacy lees je op https://www.safeonweb.be/nl

Geklikt, betaald, gedownload of gedeeld?

Toch geklikt of ergens je gegevens ingevuld? Dan raden we je aan om je computer of telefoon meteen te controleren met een virusscanner. Heb je ergens je wachtwoord ingevuld? Wijzig dit dan zo snel mogelijk. Gaat het om bankgegevens? Neem dan direct contact op met je bank. Heb je per ongeluk een neppe app gedownload? Verwijder deze dan en doorloop ook alle hierboven beschreven stappen.

Voorbeelden van phishing e-mails en smsjes

Voorbeeld 27 mei 2024

Voorbeeld 5 maart 2024

phishing-050323-1.png

Voorbeeld 19 februari 2024

phishing-2024-02-19.png

Voorbeeld 13 december 2023

phishing-extern-2023-12-13.png

Voorbeeld 20 juli 2023

Voorbeelden 23 mei 2023

23052023 Phishing bericht

Voorbeelden 9 mei 2023

09052023 Phishing
09052023 Phishing 2

Voorbeelden 1 mei 2023

Phishing 010523 5
Phishing 010523 4
Phishing 010523
Phishing 010523 3
Phishing 010523 2

Voorbeelden 12 april 2023

12042023 email voorbeel1

12042023 email voorbeel2

12042023 email voorbeel3

12042023 email voorbeel4

Voorbeeld 5 april 2023

05042023 phishing voorbeeld

Voorbeeld 14 maart 2023

14032023 Phishing e-mailVoorbeeld 21 februari 2023

21022023 Phishing e-mail

Voorbeeld 30 januari 2023

Phishing 30-01-2023-2

Phishing 30-01-2023

Voorbeeld 19 januari 2023

Phishing 19-01-2023

Voorbeeld 18 januari 2023

Phishing 18-1-2023

Voorbeeld 16 januari 2023

Phishing email 16-1-2023

Voorbeeld 11 januari 2023

Voorbeeld 28 december 2022

Phishing 28-12-2022

Voorbeelden 1 december 2022

Phishing 01-12-2022

Voorbeelden 29 november 2022

Phishing app 291122

Phishing mail 291122

Voorbeelden 8 november 2022

Phishing november 2022 1

Kopie van Phishing november 2022 2

Phishing november 2022 3

Voorbeelden 10 oktober 2022

Phishing 10-10-2022-1

Phishing 10-10-2022-2

Phishing 10-10-2022

Voorbeelden 4 oktober 2022

Phishing 04-10-2022

Voorbeelden 27 september 2022

Phishing 27-09-2022

Voorbeelden 8 september 2022

Phishing 08-09-2022

Phishing 08-09-2022-1

Voorbeeld 1 september 2022

Phishing 01-09-2022

Voorbeeld 22 augustus 2022

20220822 Phishing email

Voorbeeld 16 juni 2022

Phishing 16-06-2022

Voorbeeld 15 juni 2022

Phishing 15-06-2022

Voorbeeld 11 juni 2022

Phishing 11-06-2022

Voorbeeld 11 mei 2022

20220404 Phishing email

Voorbeeld 4 april 2022

20220404 Phishing email

Voorbeeld 16 maart 2022

16032022 Phishing email

Voorbeeld 1 maart 2022

01032022 Phishing email (1)

Voorbeeld 1 maart 2022 (2)

01032022 Phishing email (2)

Voorbeeld 28 februari 2022

28022022 Phishing email