Verzenden

Lees veelgestelde vragen over praktische zaken bij online verzenden

Wat zijn de kosten voor het verzenden van een pakket?

Het tarief van je pakje hangt af van 4 factoren: bestemming, gewicht, afmetingen en verzekering. Een extra verzekering is optioneel, aangezien PostNL je pakket standaard verzekerd volgens CMR (= conventie goederenvervoer) voorwaarden.

Om de verzendkost van je pakje te berekenen raden wij aan om de eerste stap van de Online Verzenden Flow te doorlopen (het ingeven van bestemming, gewicht, afmetingen en verzekering). Daarna krijg je meteen de verzendkost te zien.

Wat zijn de maximale afmetingen en gewicht van mijn pakket?

  • EU pakketten mogen een maximaal gewicht hebben van 23 kg.
  • Buiten de EU geldt een limiet van 20 kg.
  • De afmetingen mogen niet groter zijn dan 100 x 50 x 50 cm.
  • Het totaal van de afmetingen mag niet groter zijn dan 100 cm.

Wat gebeurt er met mijn pakket als het niet bij de ontvanger bezorgd kan worden?

Als je een pakket naar Nederland stuurt, gaat het naar een afhaalpunt bij hen in de buurt waar het 1 week beschikbaar blijft. Daarna gaat het, indien niet afgehaald, alsnog terug naar de afzender.

Als dit om een ander Europees land gaat, sturen wij dit standaard retour afzender.

Als dit buiten Europa is, kan je tijdens het online verzendproces zelf aangeven wat je ermee wilt.

Wat is een standaardverzekering bij het versturen van pakketten via de Online Verzenden Flow?

PostNL Pakketten biedt, zonder enige toeslag, een standaardverzekering volgens CMR (= conventie goederenvervoer) voorwaarden. Deze voorwaarden zorgen ervoor dat je bij schade of vermissing van je pakket een prijs per kilogram uitbetaald krijgt. Daarnaast kan je kiezen voor een extra verzekering. De kostprijs hiervan bedraagt 2,5 euro.

Bij schade of vermissing van jouw pakje krijg je een vergoeding uitbetaald tot maximaal 500 euro voor België en Europa en maximaal 250 euro voor niet-Europese landen, met een maximale vergoeding van het bedrag van de inkoopfactuur. Verzendkosten worden in geen geval terugbetaald.

Welke documenten moet ik voorzien bij zendingen voor niet-EU landen?

De factuur van de inhoud van het pakket en de bijhorende douaneformulieren. Tijdens de aanmaak van een internationale zending krijg je de benodigde douaneformulieren gepresenteerd. Deze kan je dan, samen met je verzendlabel, afprinten.

Hoe maak ik een pakket verzendklaar?

Allereerst moet de verpakking stevig en goed afgesloten zijn. Ook is het belangrijk om het verzendlabel op de correcte wijze op het pakket aan te brengen:

  • Zorg ervoor dat het label afgedrukt is met een goed functionerende printer zodat de gegevens duidelijk leesbaar zijn.
  • Voorkom dat het label nat wordt. Bedek daarom je label met een doorzichtig plastiek folie.
  • Let op: bij het verzenden van een koker is het belangrijk om de barcode in de lengte te kleven.

Hoe lang is mijn verzendlabel geldig?

Een verzendlabel is na betaling maximaal 5 werkdagen geldig. Daarna wordt je zending niet meer aanvaard op de PostNL-locatie.

Kan ik mijn pakket versturen naar speciale adressen (postbus, antwoordnummer, andere PostNL locaties)?

Er kunnen enkel zendingen naar standaard huisadressen verstuurd worden. Postbussen, antwoordnummers of andere PostNL locaties worden niet toegelaten als adres.

Ik wil geen voor- en achternaam op het label?

Voor- en achternaam zijn altijd verplicht bij het ontvangersadres.

Waarom is het aangewezen om het e-mailadres en gsm-nummer van de ontvanger op te geven?

In het buitenland kunnen deze ontvangersgegevens gebruikt worden om het pakket af te leveren. Deze velden zijn niet verplicht, maar vergroten wel de afleverkans.

Krijg ik een afleverbewijs bij het afgeven van mijn pakket?

Je krijgt geen fysiek afleverbewijs. Bij afgifte op de PostNL-locatie wordt je pakje wel gescand. Dit kan je ook in Track & Trace terugvinden. Deze scan, waarvan je per mail melding krijgt, dient als afleverbewijs.

Hoeveel pakketten kan ik in een PostNL-locatie binnenbrengen?

Er zijn geen beperkingen op het aantal pakketten per PostNL-locatie.

Mijn pakket is geweigerd op de PostNL-locatie.

Het retailpunt heeft het recht een pakket te weigeren als het niet voldoet aan de PostNL verzendeisen. Dat betekent dat je pakje groter of zwaarder is dan de opgegeven maten/gewichten op het label. Ook wanneer het pakket niet goed verpakt is of het label niet duidelijk op het pakket bevestigd is, mag het PostNL-punt je pakket weigeren.
Wordt jouw pakket omwille van technische problemen geweigerd? Of heb je een andere vraag omtrent de weigering van jouw pakket? Neem dan contact op met de klantendienst van PostNL België