Verzenden
Lees veelgestelde vragen over praktische zaken bij online verzenden
Lees veelgestelde vragen over praktische zaken bij online verzenden
Het tarief van je pakje hangt af van 4 factoren: bestemming, gewicht, afmetingen en verzekering. Een extra verzekering is optioneel, aangezien PostNL je pakket standaard verzekerd volgens CMR (= conventie goederenvervoer) voorwaarden.
Om de verzendkost van je pakje te berekenen raden wij aan om de eerste stap van de Online Verzenden Flow te doorlopen (het ingeven van bestemming, gewicht, afmetingen en verzekering). Daarna krijg je meteen de verzendkost te zien.
Als je een pakket naar Nederland stuurt, gaat het naar een afhaalpunt bij hen in de buurt waar het 1 week beschikbaar blijft. Daarna gaat het, indien niet afgehaald, alsnog terug naar de afzender.
Als dit om een ander Europees land gaat, sturen wij dit standaard retour afzender.
Als dit buiten Europa is, kan je tijdens het online verzendproces zelf aangeven wat je ermee wilt.
PostNL Pakketten biedt, zonder enige toeslag, een standaardverzekering volgens CMR (= conventie goederenvervoer) voorwaarden. Deze voorwaarden zorgen ervoor dat je bij schade of vermissing van je pakket een prijs per kilogram uitbetaald krijgt. Daarnaast kan je kiezen voor een extra verzekering. De kostprijs hiervan bedraagt 2,5 euro.
Bij schade of vermissing van jouw pakje krijg je een vergoeding uitbetaald tot maximaal 500 euro voor België en Europa en maximaal 250 euro voor niet-Europese landen, met een maximale vergoeding van het bedrag van de inkoopfactuur. Verzendkosten worden in geen geval terugbetaald.
Allereerst moet de verpakking stevig en goed afgesloten zijn. Ook is het belangrijk om het verzendlabel op de correcte wijze op het pakket aan te brengen:
Een verzendlabel is na betaling maximaal 5 werkdagen geldig. Daarna wordt je zending niet meer aanvaard op de PostNL-locatie.