Wat is een ontvangstcode?
Een ontvangstcode is een unieke, 3-cijferige code om waardevolle pakketten veilig aan de deur aan te nemen. Met deze code weet je zeker dat alleen jij je pakket kunt ontvangen.
Een ontvangstcode is een unieke, 3-cijferige code om waardevolle pakketten veilig aan de deur aan te nemen. Met deze code weet je zeker dat alleen jij je pakket kunt ontvangen.
De dag voordat we bezorgen krijg je een e-mail waarin we aankondigen dat je een ontvangstcode nodig hebt. Op de bezorgdag ontvang je eerst een e-mail met het bezorgtijdvak en daarna een e-mail met de ontvangstcode.
Als de bezorger aan de deur staat, noem je de 3-cijferige code. Klopt de code? Dan krijg je het pakket. Heb je geen code ontvangen of klopt de code niet? Dan gaat het pakket naar een PostNL-punt. Je kunt het daar meestal de volgende dag ophalen met je legitimatiebewijs. Je krijgt ook een bericht als je pakje toegekomen is op het PostNL-punt.
De afzender bepaalt of je een ontvangstcode nodig hebt. Dit is vaak het geval bij pakketten met waardevolle (elektronische) inhoud. Bijvoorbeeld een laptop of smartphone.
Check dan zeker je map met ‘ongewenste berichten’.
Dan brengt de bezorger je pakket naar een PostNL-punt in de buurt. We geven je een seintje als je het daar kunt ophalen. Wel even je ID mee natuurlijk!
Je kunt de ontvangstcode delen zodat iemand anders je pakket kan aannemen.
Let op: als je de code deelt, ben je zelf verantwoordelijk voor het pakket. Is het pakket ‘kwijt’? Dan kun je de vermissing niet verhalen op ons of de webwinkel waar je hebt besteld.
De ontvangstcode is geldig op de dag van de bezorging.
Ontvang je meerdere pakketten op dezelfde dag en hetzelfde adres? Dan krijg je één ontvangstcode voor alle pakketten. Hiermee kun je alle pakketten tegelijk aannemen.